סיורים מודרכים לקבוצות בתל אביב יפו , ירושלים, זכרון יעקב עכו חיפה

"מורה דרך" בירושלים, תל אביב יפו, עכו, חיפה עכו וזכרון יעקב, זכרון יעקב צפת וראש פינה.

מורה דרך לקבוצות ימי הולדת ותיירים מדן ועד אילת, הדרכות בעיר ובטבע, מורה דרך באתרי התיירות של ישראל וסיורי טעימות בשווקים של ישראל, סיורים אורבניים עם מיטב מורי הדרך בעכו וחיפה, זכרון יעקב ובנימינה, קיסריה וחברה, ראש פינה וצפת, טבריה ובית שאן , תל אביב יפו, ירושלים ובית שמש, אשקלון ואשדוד, מורה דרך באשקלון ואשדוד, מורה דרך לסיורי איכות במושבות ראשון לציון , רחובות, נס ציונה גדרה ומזכרת בתיה, מורה דרך בין מצפה רמון לאילת מורה דרך במסלול הנגב והמכתשים.

מורה דרך בירושלים:

סיור במושבה היוונית בירושלים

מורה דרך לסיורי וטיולים ירושלים, טיולים בעיר העתיקה של ירושלים , סיור בשווקים של העיר העתיקה בירושלים, הויה דולורוזה , כנסיות בעיר העתיקה עם מיטב מורי הדרך, סיור טיול ברובע היהודי בין בתי הכנסת וסמטאות העיר העתיקה, מורה דרך ליציאה מן החומות במשכנות שאננים, מחנה ישראל ונחלת שבעה.

מורה דרך לסיורי טעימות בשוק מחנה יהודה, טיול בנחלאות באוהל משה ומזכרת משה, סיור בעקבות משפחת בנאי ויוסי בנאי, סיורי נשים ואהבה ברחוב הנביאים כולל סיפורי אהבה, סיור בעין כרם , שכונת רחבייה וטלבייה, מורה דרך המדריך קבוצות בירושלים בימי בית ראשון ובית שני, ירושלים בתקופה הצלבנית מאמלוכית, סיור בירושלים העותמאנית תורכית.

מורה דרך בתל אביב:

סיור מודרך בשדרות רוטשילד תל אביב

מורה דרך המטייל ומדריך באתרי תל אביב, סיור ברחובות תל אביב ושכונת תל אביב, מורה דרך לקבוצות תיירים וישראלים בתל אביב בשווקים של תל אביב בשוק הכרמל ושוק לוינסקי וגם שוק התקווה,מורה דרך בנווה צדק ותל אביב הקטנה, מורה דרך המדריך טיולי תל אביב בשרונה הטמפלרית, סיורים עם מורה דרך הסיור אריק איינשטיין מזמר, סיור בעקבות אמני הבימה ואמני תיאטרון המטאטא, סיור משוררות בתל אביב, סיור עם מורה דרך בנמל תל אביב ולאורך נהר הירקון.

טיול בתל אביב: טיול בתל אביב הקטנה וברחובות אחד העם הרצל ולילנבלום, הדרכה לימי הולדת בשדרות רוטשילד עד כיכר נחמני ורחוב מונטיפיורי ורחוב מאז"ה.

טיול תל אביבי בעקבות אריק איינשטיין ושחקני הבימה מתחילתו, טיול אדריכלות בכיכר צינה ורחוב דיזינגוף בתל אביב, טיול בכיכר מגן דוד בתל אביב.

בית בומבך באחד העם פינת יבנה והיום "מלון אלמא"

מורה דרך ביפו: מורה דרך ביפו העתיקה בכל אתרי יפו השוק הפשפשים והשוק היווני, מורה דרך המדריך ומטייל בסמטאות יפו העתיקה, סיור בנמל יפו ובמדרון יפו.

מורה דרך המסביר על כנסיות יפו ומסגדי יפו , טיול בכיכר קדומים ובשטח הגדול של יפו עם סיפורי קזבלן.

מורה דרך בעכו העתיקה:

מורה דרך בעכו העתיקה באתרי עכו, מורה דרך ומדריך טיולים בשווקים של עכו, טיולים ומדריכים טיולים בהדרכה בעכו הצלבנית תורכית עות'מאנית ובריטית, מורה דרך והדרכות במוזיאונים ומרכזי המבקרים של עכו, טיול סיור בסמטאות ובחאנים של יהודי חאן א שוואדה, חאן אל עומדאן, חאן אל אשונה, חאן אל פרנג' .

מורה דרך בחיפה:

:סיור עם מורה דרך בחיפה תחתית וחיפה על הכרמל ומורדות הכרמל, מורה דרך וסיור לקבוצות בוואדי ניסנאס וואדי סאליב , מורה דרך בבת גלים חיפה וסיור בעין הים, סיור וטיול עם מורה דרך בתל קסטרא ותל שקמונה" , מורה דרך וסיור במקדש והגנים הבהאיים של חיפה, מורה דרך וסיור "בכרמלהיים" במרכז הכרמל כולל טיילת לואי והגנים הבהאים בטרסה 18-19

מורה דרך בין צפת לראש פינה:

מורה דרך בין ראש פינה וצפת, סיור בראש פינה בבית הכנסת עם מורה דרך, בית הפקודות, בית המורה וילקומיץ' ובית פרופסור מר יד גן הברון רוטשילד וסיור עם מורה דרך העיר העתיקה והרובע היהודי של צפת בין בית כנסת האר"י, בית כנסת רבי יוסף קארו, בית כנסת רבי יצחק אבוהב, הדווידקה והמשטרה הבריטית ועוד.

מורה דרך בין טבריה ובית שאן:

סיור מודרך בבית שאן הרומית ביזנטית ברחוב פלאדיוס הרומי, התיאטרון של בית שאן, בית המרחץ של בית שאן, מקדש האל דיוניסוס והנימפאון של בית שאן.

מורה דרך באשקלון ואשדוד:

סיור עם מורה דרך באתרי אשדוד כולל מצודת אשדוד ים ואחרי גשרי עד הלום, הממונה ותל יונה, נחל לכיש ומוסיאונים באשדוד וקפיצה לסיור באשקלון עם מורה דרך בטיילת והמרינה באשדוד, סיור במגדל -מג'דל וניתן לראות את סממני העיירה הערבית עד ימינו וביקור במסגד הממלוכי המרכזי של מגדל שהוסבר למוזיאון עתיקות אשקלון, פסיפסים במכללת אשקלון, סיור בקצצא, לבקשת חשמל ומרכז מבקרים קרלסברג.

מורה דרך בבני ברק:

סיור עם מורה דרך הלב בני ברק מעיריית בני ברק ושדרות גרשטנקורן עד ישיבת פונביץ' "ושכונת זכרון מאיר", סיור טעימות בבני ברק עם מורה דרך ומדריך טיולים הרחוב רבי עקיבא.

חדש בתל אביב יפוסיור ב -"פארק המסילה" .

בימים אלו של סגר בחודש אוקטובר 2020 הולך ונפתח "פארק המסילה" בין תל אביב ליפו שהוקם על ידי נת"ע על בסיס מסילת הרכבת שיצאה "ממתחם התחנה" לכיוון רחוב רוטשילד ויהודה הלוי ותחילתו של הפארק בנחלת בנימין ומסתיים ברחוב קויפמן ממש מול הים.

המסלול הראשון פרוס לאורך של כ-450 מטר, המקטע הראשון מתחיל מזרחית לרחוב פינס מול " בית ליבר" בגבול שכונת נווה צדק ועד לרחוב אליפלט פנית דרך יפו. המסלול השני בין רחוב אליפלט לרחוב קויפמן הסמוך לחוף הים ואורכו רק 400 מטר יפתח בשבועות הקרובים לקרות נובמבר דצמבר 2020.

המסלול האחרון עד נחל בנימין יפתח בסביבות חודש מרץ 2021 ויחבר את תל אביב הקטנה או "אחוזת בית" והשכונה הראשונה מחוץ לחומות "נווה צדק" ונמשיך דרך פאתי פלורנטין ומסתיים בצפון יפו מול טיילת יפו.
 
מה ניתן לראות לאורך פארק המסילה? במקטעי "פארק המסילה" נסללו שבילי אופניים עם הפרדה וכמובן מסלולי הליכה, נטעו עצים וצמחייה רבה, שבעתיד יתנו . בחלק התת קרקעי של הפארק יעבור הקו האדום של הרכבת הקלה ולמעשה אנו הולכים או רוכבים מעל בסיס מסלול הרכבת התורכית וכיום הרק"ל – הרכבת הקלה שממש נמצאת מתחתינו. פארק המסילה בחלקו הדרומי הנקודה שבה הקו האדום של הרכבת הקלה יורד אל מתחת לאדמה והקרקע, כעת הולך ונבנה אולם נוסעים ענק בתחנת אליפלט בדרום תל אביב יפו.

"פארק המסילה" הידוע גם כרחוב 3817 הוא פארק ציבורי עם פוטנציאל גדול לזריעה אנושית באורבניות של תל אביב ובהמשך יתחבר גם לנווה שאנן וגם לשכונת יד אליהו בדרום תל אביב.

אפשרויות לטיול סיור מסביב לפארק המסילה ודמויות יפואיות תל אביביות.

סיור בנווה צדק יפו.

אהרון שְׁלוּשׁ ראש קהילת יהודי יפו היה חלפן כספים, צורף וסוחר בקרקעות מפולפל שקונה אדמות מחוץ לחומות יפו עבור השכונה היהודית החדשה ושכונת אחרות-ראש קהילת יהודי יפו העתיקה.
יום אחד יוצא אהרון שלוש עם סוס ליפו ועבר בוואדי שליד ביתו, נבהל הסוס מנחש והפיל את אהרון שְׁלוּשׁ ושלוב שובר את רגלו. בהמשך מבקש שלוש מהקאימיקם של יפו אישור לבניית גשר על הוואדי כדי לעבור לצידו השני של הוואדי לדרום תל אביב וליפו.


בשנת 1892 נסלל קו הרכבת הראשון בארץ מיפו לירושלים והמסילה נסללה לאורך הוואדי מתחת לגשר. אליעזר בן יהודה מציע לקרוא לפלא הטכנולוגי החדש בשם – עגלת באה מ-"עגלה", מלשון גמלת באה מהמשמעות-"שיירת גמלים" לפי התלמוד הירושלמי. למען האמת "העגלת" לא מצליחה הקרב היישוב העברי, אליעזר קודח במוחו ומשנה את השם לשיירת רכבים מלשון רכבת שהביאה את הנוסעים מיפו לירושלים בארבע שעות וחצי בלבד במקום בשעתים עשרה שעות ברכיבה על חמורים ועגלות. בתקופת המנדט הבריטי הוגבה הגשר לגובהו כמעט כבימינו בשל גובה הקטרים הבריטים שהיו מתקדמים גבוהים ומהירים פי שתיים ויותר מהקטרים התורכים האיומים יותר.
בשל התקפות על יום יומיות של ערביי יפו ובעיקר של שכונת מנשייה על תחנת הרכבת של יפו גרמו לסגירתה עם סיום מלחמת העצמאות והעברתה לרחוב הרכבת.


מדינת ישראל לא השכילה לפתח את תשתית הרכבות הבריטית ולאחר חמישים שנות פעילות תורכית בריטית סגרה שעריה בשנת-1970, תחנת תל אביב דרום שנקראה גם "תחנת בית הדר" ברח יהודה הלוי פינת רחוב הרכבת, כאשר העיר החלה להבנות ולהתפתח סביב לאיזור המסילה ופקקי ענק נגרמו בכל פעם שהרכבת שעטה לכיוון רחוב אלנבי ויתרה את התנועה.
**************************************

פינה יומית בארץ ישראל / אביתר ליכטמן

הכפר החצוי בין ישראל ללבנון – שלא הכרתם – מוזמנים להעביר ולאתגר חברים שחושבים שהם מכירים את כל המדינה
. ברג'אר היינו לא מעט פעמים דרך הפינות היומיות, וחלקכם היו איתי שם גם בשטח. אבל כפר אחר, בגליל המערבי העליון, חצוי אף הוא בין שטח ישראל לשטח לבנון. זהו הכפר עראמשה.

השם המלא למעשה הוא "ערב אל ערמאשה" מה שמרמז על היות תושביו בדואים. לפי התושבים, מקורם הוא באיזור עיראק וסוריה, ומשם התגלגלו למרחבי ארץ ישראל במהלך התקופות הממלוכית-עותמאנית והתיישבו על הגבעות באיזור שבו עובר כיום הגבול בין ישראל ללבנון על רכס אדמית.

עד ובתוך ימי המנדט הבריטי נעו רועי הצאן והמשפחות בין הגבעות הלבנוניות והישראליות. כאשר קמה מדינת ישראל ועם חתימת הסכמי שביתת הנשק עם לבנון והתייצבותו (היחסית) של הגבול, נחלקו בני שבט עראמשה: בלבנון הם ישבו (ויושבים) בכפר בשם "דהיירה" צמוד (הכי צמוד שיש כמעט) לגדר הגבול, ובישראל הם ישבו לאורך התקופות במצטבר על 4 גבעות: אדמית, נואקיר, ג'ורדיח ועראמשה.

לאורך השנים, כדי לרכז אותם בכפר אחד, פיתחה מדינת ישראל את עראמשה, והמשפחות מ3 הגבעות האחרות (כולם בני אותו שבט) עברו להתגורר בכפר. לצד הכפר עראמשה, יושב כיום קיבוץ אדמית, ובגבעות ג'ורדיח ונואקיר הצמודות לגבול, נמצאים בעיקר מבנים עתיקים של הכפר, לצד מספר משפחות בודדות.

משנת 1982 (מבצע של"ג) עד לנסיגה מלבנון בשנת 2000, כאשר שהו כוחות צה"ל משני צידי הגבול, יכלו התושבים לפגוש את קרוביהם בכפר הסמוך דהיירה הלבנוני. החל משנת 2000, ובהמשך עם בניית הגדר המסיבית, כמובן שהקשר הישיר כבר לא מתקיים.

בשנת 2006 במלחמת לבנון השניה, היה הכפר עראמשה מהראשונים לחטוף, ו3 מבנותיו (בנות משפחה אחת) נהרגו בתקיפות חזבאללה…

כיום ניתן לבקר בכפר (כמובן כמו בכל מקום לאורך הגבול, אין להתקרב לגבול או לדרך המערכת) ובשרידי המבנים העתיקים בנואקיר וג'ורדיח (שימו לב המבנים לא מתוחזקים ואינם מוסדרים לביקור, לשיקולכם האישי)


השאר תגובה

קצת עליי

אפי נחמיאס מורה דרך  ומדריך טיולים משנת 1988החל ממחלקת הנוער של הקק"ל של אותם ימים עם הרבה ציונות עצים מאגרים והדרכות, החברה להגנת הטבע, לימודי ארץ ישראל  ביולוגית כמגמה תיכונית, עשרות ומאות  השתלמויות וקורס מורה דרך של משרד התיירות בוינגייט.

טיולים אחרונים

עקבו אחרינו

סרטון

דילוג לתוכן