"מדריך טיולים ומורה דרך לימי גיבוש צוותיים בחיפה בין שער פאלמר לוואדי ניסנאס והמושבה הגרמנית".
אשמח לעיונכם בשני אתריי ובהם אפשרויות לתיור וסיור בכל רחבי הארץ עם מומחה תיירות והדרכות www.efitours.co.il www.siyureboutiqe.com
סקירה כללית של חיפה מהתקופה ההלניסטית רומית וימי המשנה והתלמוד עד התקופה הפאטימית מוסלמית ועד לתקופה הצלבנית -פארנקית, לאורך הדורות עכו הייתה העיר הגדולה והחזקה וחיפה הייתה הצלה ודברים השתנו לקראת סוף המאה ה-19 בתקופה העותמאנית ובטח בימי המנדט הבריטי.
חיפה בתקופה הפרסית וההלניסטית- בתקופה הפרסית במאה השישית לפני הספירה קו ערי החוף של ישראל התפתח(במיוחד תל דור ויפו) וכמובן גם חיפה אך היא פוזרה לארבע נקודות שונות-תל שקמונה, תל אבו הואם(לא רחוק משפך הקישון) ושני תילים ותיקים באיזור רוממה ורמות רמז.
בתקופה היוונית הייתה חיפה חלק משלטונו של אלכסנדר ינאי ושקמונה הייתה המרכזית וכפרים מסביב לה, "תל שקמונה הייתה רבודה בפסיפסים ובתי הדר המספרים על הצלחתה הכלכלית", בחיפה היה רב אבדימי דמן חיפה, חלפתא שמן חיפה ורבי יהודה הנשיא ובמסכת ברכות נכתב שאין להעלות לתורה את תושבי חיפה בית שאן וקרית טבעון מאחר והיו משבשים את המילה ההיגוי- "תנא, אין מעבירים לפני התיבה לא חיפנין, לא בישנין ולא טבעונין, מפני שהן עושין היהין חיתין ועיינין אאין" .
חיפה בתקופה הרומית והפאטימית עבאסית: בכיבוש הערבי ביצרו את חיפה ותל שקמונה היא חיפה הייתה מעגנה חשובה בין דור לעכו, ובמאה התשיעית הייתה חלק מתוואי המסחר עם מצרים , מרבית תושבי חיפה היו סוחרים ועסקו בייצור של "ארגמן" מחלזונות וגם עסקו בייצור זכוכית ובין המאה ה-9- למאה ה-11 היו מרבית תושבי חיפה יהודים ובין השנים 1092 -1100 פעל בחיפה סנהדרין.
סיור בחיפה הפראנקית צלבנית:
בסוף "מסע הצלב הראשון" עכו וחיפה לא נכבדות מייד אחרי הגעתם של הצלבנים מצפון, חיפה הייתה קטנה ולא הכי בצורה ונופלת ב 1100 ואילו עכו שנים מספר יותר מאוחר, השם "פרנק" או "פרנקים" ניתן לכובשי הארץ שבאו ברובם מאיזור צרפת(פראנק/פראנס). חיפה של ימינו התפתחה עד מאוד על חשבונה של "חיפה של דהאר אל עומאר" והיום זה איזור "קרית הממשלה", בשנות השישים והשבעים של המאה ה20 ננטשה ונהרסה רוב שכונת ואדי סאליב וכיום במקומם בתים גדולים וגבוהים ששינו את המרקם הישן של חיפה.
נקודות ישוב ותיקות בסביבות חיפה , לא ניתן להבין הרבה על חיפה הישנה ואני מתכוון לתל אבו הואם, תל שמונה, חורבת קסטרא, כפר סמיר וחורבת רושמייה".
בתקופות קדומות כמו ימי המשנה, רוב הישוב היה יהודי והיה בין שכונת בת גלים לפתח נמל חיפה וקראו לאיזור " חיפה אל עתיקה" המצוי באיזור בית חולים רמב"ם ואף נמצאו קברים מימי המשנה והתלמוד.
בתקופה הפאטימית המוסלמית שרר שקט איזורי בחיפה , העיר פרחה גדלה והסיבות לכך היו: תנאי שטח נוחים להקמת ישוב,זרמי הים הנוחים להגנה מפני רוחות – חיפה נהרסה ונפגעה ברעש האדמה של 1033 בימי הסולטאן אל טאהר ושנים מעטות בהמשך בשנת 1047 השליט אל מסתנצר מתקן ומשפץ את חיפה.
חיפה נכבשה בקיץ 1100 (ירושלים נכבשת ב15/7 בשנת 1099) על ידי המצביא טנקרד המצביאים הצלבנים המובילים ובסיוע צ'י ונציאני(כמו בעכו יותר מאוחר-ונציאני , ג'נובאני ופיזאני), בהמשך מצטרף אליהם גוטפריד מבויון עם צבא אבירים חזק כנגד יהודים והערביים שלחמו יחד עם חיל מצב פאטימי – בסוף המאה ה-11 חיפה הייתה מרכז יהודי חשוב לאחר ישיבת "גאון יעקב" עוברת מירושלים לצור בלבנון עם הכיבוש הסלג'וקי האכזרי של שנת 1071. היה מנהג של ראשי "ישיבת גאון יעקב" להגיע לחיפה מדי שנה בחג הסוכות כדי לקדש את השנה מאחר וצור הייתה מעבר לגבולות ארץ ישראל , בשנת 1082 קידש הגאון הרב אליהו הכהן בחיפה את השנה, הסמיך רבנים חדשים וחידש את הגאונות,"הסנהדרין הגדולה" של חיפה היה לה כינוי "גורן עגולה" ולחיפה הייתה מרכז חשוב, כמו בעכו,"הקומונה הוונציאנית" רצתה הטבות רבות עם העזרה בכיבוש חיפה הערבית דרשו הוונציאנים חלק מהשלל שנפל ,זיכוי ממס טוטאלי, שטח אדמה לרובע חיפאי,כנסייה ושוק ונציאני. ואף נחתם הסכם בשנת 1123 בין "ממלכת ירושלים" לנציגי "הקומונה הוונציאנית" אך חלק קטן מהדרישות. בוצעו מאחר ובעכו ניתנו להם הטבות רבות והשלטון הצלבני ראה זאת ככפילות..
חיפה נמסרה ל waldemar carpenel ולא לטנקרד שעזר בכיבוש חיפה,למרות שוואלדמר נהרג חודשים ספורים אחרי הנחלה עברה לוואבאל אחר בשם פאגן ולא לטנקרד אותו פאגן ושושלתו הפיאודלית שולטת בחיפה הצלבנית עד שהממלוכים כובשים את כל ארץ ישראל. באמצע המאה 12 "הסניורה" של חיפה מתחילה להתבלט בסכסוכי החצר של מלך ירושלים בלדווין השלישי ואמו המלכה מליסנדה המפורסמת ונראה שסכסוכים היו גם עם המלך גי דה ליזינאן. חיפה קבלה מהלומה מסלאח א דין בשנת 1187 לזמן קצר וםאגן חוזר לחיפה ופאגן השני משקם את חיפה.
השיקום של חיפה היה בזמן ריצ'ארד לב האר"י במסע הצלב השלישי שהשתתף גם מלך צרפת פיליפ השני.
ריצ'ארד לב הארי חנה תקופה בחיפה ובעקבות מסע הצלב השביעי והגעת לואי התשיעי מלל צרפת לארץ הקודש היה מאמץ לבצר את ערי החוף חיפה עכו קיסריה צור וצידון בשנת 1250 הביצורים הושלמו.
חיפה נופלת ומכבדת על ידי העובד האכזרי "בייברס" בשנת 1265 והצלבנים חוסרים לחיפה בתקופת הסולטאן "קלהון" בהסדר שלום שנחתם בשנת 1283 והחזיקו בה עד שעכו נופלת סופית בשנת 1291 ואז הסולטן הממלוכי אשראף אל לטלטל יוצר מדיניות חדשה של "אדמה חרוכה" שהתוכנית זו החריב אל אשראף את כל ערי החוף המבוצעות של ישראל כדי שהצלבנים לא יחזרו- חיפה גם נהרסה וחיפה הצלבנית מתה והרבה לא נותר. "הבולה של חיפה" – חותם של גרסיאס אלווארדז ומספרת סיפורה של חיפה כפי שנראה בחותם(מעין תמונה). סיורים מודרכים בעקבות השליטים הפרסיים יווניים רומיים ביזנטיים בחיפה-סיור מודרך בעקבות הצלבנים בחיפה, סיור מודרך בעקבות התקופה העותומאנית והמנדט הבריטי.