סיורים מודרכים לקבוצות בתל אביב יפו , ירושלים, זכרון יעקב עכו חיפה

https://youtube.com/@user-wv8ny2wv9b

סיורים מודרכים וטיולים מדן ועד אילת, טיולי נושא, סיורי טעימות במחניודה, באר שבע, רמלה, שוק הפשפשים ביפו, סיורים מזמרים, סיור ספרותי, סיורים עירוניים אורבניים, סיור טבע ופריחה בשמורות הטבע של ישראל, הדרכות איכות בסיורי הטבע ונחלים ברחבי ישראל.

המלצות מסיירים על ימי כיף , ימי גיבוש וימי צוות.

"המלצות של מטיילים" על אפי נחמיאס מור דרך, המלצות של חוג סיורי הבוטיק של אפי, המלצות של קבוצות, גופים ומוסדות על אופיו של מורה הדרך ועל אופי הדרכתו, מקצועיותו וכל מה שניתן הדדית.

"המלצות של אנשי מקצוע ולמטיילים" על הדרכתו של אפי נחמיאס בתל אביב, יפו העתיקה, ירושלים, חיפה ועכו, בגליל ובגולן, הגלבוע עומק המעיינות, בנצרת והגליל התחתון, בזכרון יעקב בנימינה וראש פינה.

ההמלצות:

המלצות נוספות על מדריך טיולים ב www.efitours.co.il

המלצות וממליצים על פעילות אפי נחמיאס מורה דרך ומדריך טיולים בסיורי טבע ופריחה,המלצות על מדריכי טיולים בתחום הסיורים העירוניים אורבניים, ממליצים על אנשי תיירות מקצועיים , ממליצים על מדריכים המדריכים סיורי טעימות וקולינריה.

**********************************************

מאמרים מקצועיים על תחילת הנצרות.

שלום לכולם, אני משתף אתכם מה שכתבתי על הלוגוס מנקודת מבט משיחית:

בתחילת הבשורה על פי יוחנן, ישוע מוצג בתור "הדבר". במקור היווני, המילה שמופיעה היא "לוגוס".
אמנם, גם למילה "דבר" יש משמעות עמוקה בעברית שעוד מעט אתייחס אליה. אבל כאשר אומרים לפילוסוף יווני את המילה "לוגוס" הוא מבין שיש כאן עיניין מאוד עמוק יותר מאשר אגיד את המילה "דבר" לדובר עברית, אבל מאחר ואני עוק בתחום התנ"ך
והשפה העברית, ולא בפילוסופיה יוונית או בשפה היוונית, אני אנסה לתת את ההקשר התנ"כי והעברי.

אם כך, מהו ה"לוגוס"?

לוגוס הוא קודםרעיון, אך הרעיון מקבל ביטוי במציאות על ידי דיבור- מה הכוונה? בואו נרד לשורש העניין.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי־אוֹר (בראשית א' 3)

מה היה לפני שאלוהים אמר "ויהיה אור"? כתוב לנו שהיה חושך. כלומר, לפני בריאת האור, לא היה קיים אור, אלא רק חושך, אבל הקונספט, הרעיון של אור היה קיים אצל אלוהים, שכן, אלוהים עצמו ידע מהו אור.
אז האור לא היה קיים בעולם המוחשי, אלא קיים כרעיון נצחי אצל אלוהים, ואז אלוהים דיבר ואמר: "יהי אור". ה-"יהי אור" הזה הוא למעשה הבאת הרעיון של האור לתוך המציאות ובריאתה, לא סתם, הברכה הכי נפוצה ביהדות נאמרת: אשר הכל נהיה בדברו

מכירים את המושג 'אבדרא כדברא' של הקוסמים?
ובכן, במילים העבריות: אברא כאדבר, אני אברא על ידי הדיבור, אמנם, התרגום של המילה "לוגוס" הוא "דבר", אבל בעצם שאפשר לתרגם את המילה לוגוס גם ל"תורה"- איך אומרים "פסיכולוגיה" בעברית? – תורת הנפש איך אומרים "ביולוגיה" בעברית? – תורת החי
וכן הלאה…בעצם, הדבר של אלוהים יוצר את החוקיות של המציאות, או במילים אחרים – הדבר של אלוהים מוטבע במציאות, ומכאן המילה – טבע

באנגלית אנחנו אומרים Ten Commandments. אבל זאת טעות ודוברי אנגלית מפספסים פואטנה. אלו לא עשרת הפקודות או המצוות, אלא עשרת הדברים (חז"ל שינו את זה לעשרת הדברות משום מה)
וַיַּגֵּד לָכֶם אֶת־בְּרִיתוֹ, אֲשֶׁר צִוָּה אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת, עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים וַיִּכְתְּבֵם, עַל־שְׁנֵי לֻחוֹת אֲבָנִים׃ (דברים ד' 13)

יש לימוד נפוץ אצל הרבנים שמקורו בזוהר חלק ב' דף קס"א א':
קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא ובעברית: הקדוש ברוך הוא הסתכל בתורה וברא את העולם.

כלומר, התורה הייתה קיימת מאז ומעולם כרעיון, רק שבשלב כלשהו, אלוהים דיבר את התורה למשה בסיני.

בתנ"ך יש לנו כמה מקרים בהם מופיע המושג "דבר אלוהים" באופן יוצא דופן המציג את דבר האלוהים כישות שיוצאת מאת האלוהים כשליח: אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הָיָה דְבַר־יְהוָה אֶל־אַבְרָם, בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר אַל־תִּירָא אַבְרָם, אָנֹכִי מָגֵן לָךְ, שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד (בראשית ט"ו 1)

וּשְׁמוּאֵל טֶרֶם יָדַע אֶת־יְהוָה וְטֶרֶם יִגָּלֶה אֵלָיו דְּבַר־יְהוָה … וַיֹּסֶף יְהוָה לְהֵרָאֹה בְשִׁלֹה כִּי־נִגְלָה יְהוָה אֶל־שְׁמוּאֵל בְּשִׁלוֹ בִּדְבַר יְהוָה (שמואל א' ג' 7,21)

התנא יונתן בן עוזיאל תרגם את התנ"ך לארמית, הבין את הרעיון מאחורי "דבר אלוהים" ולקח את זה כמה צעדים קדימה. אנחנו קוראים בתרגומו שיונתן בן עוזיאל מפריד בין שתי דמויות אלוהיות, האחת הוא י', ה', ו', ה' והשנייה היא דבר י', ה', ו', ה' שבארמית נקרא: "מימרא ד-יי". אתן דוגמאות אחדות מתוך ים של פסוקים:

ישעיהו מ"ה 17, פסוק מקורי בעברית:
יִשְׂרָאֵל נוֹשַׁע בַּיהוָה, תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים לֹא־תֵבֹשׁוּ וְלֹא־תִכָּלְמוּ עַד־עוֹלְמֵי עַד

תרגום יונתן:
יִשְׂרָאֵל יִתְפְּרִיק בְּמֵימְרָא דַייָ פּוּרְקָן עָלְמַיָא לָא תִבְהֲתוּן וְלָא תִתְכַּנְעוּן לַעֲלַם וּלְעַלְמֵי עָלְמַיָא:

בעברית פשוטה: ישראל נושע בדבר ה'

ישעיהו מ"ה 25, הפסוק המקורי בעברית:
בַּיהוָה יִצְדְּקוּ וְיִתְהַלְלוּ כָּל־זֶרַע יִשְׂרָאֵל׃

תרגום יונתן:
בַּיהוָה יִצְדְּקוּ וְיִתְהַלְלוּ כָּל־זֶרַע יִשְׂרָאֵל׃

בעברית פשוטה: בדבר ה' יצדקו

הושע א' 7, הפסוק המקורי:
וְאֶת־בֵּית יְהוּדָה אֲרַחֵם, וְהוֹשַׁעְתִּים בַּיהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְלֹא אוֹשִׁיעֵם, בְּקֶשֶׁת וּבְחֶרֶב וּבְמִלְחָמָה, בְּסוּסִים וּבְפָרָשִׁים

תרגום יונתן:
וְעַל דְבֵית יְהוּדָה אֲרַחֵם וְאַפְרְקִינוּן בְּמֵימְרָא דַייָ אֱלָהָהוֹן וְלָא יִתְפָּרְקוּן בְּקַשְׁתָּא וּבְחַרְבָּא וּבְעַבְדֵי קְרָבָא בְּסוּסְוָן וּבְפָרָשִׁין:

בעברית פשוטה: והושיעתים בדבר ה' אלוהיהם על פי מה שאנחנו מבינים מתרגום יונתן הוא שאלוהים משתמש ב"דבר האלוהים" ככלי שדרכו הוא מושיע את עם ישראל.

בוא נחזור רגע להתחלה, נתתי את ה"ויהי אור" כדוגמא להסביר מהו ה"לוגוס", על פי התנ"ך, הדבר הראשון שאלוהים בורא על ידי דיבור זה האור. השמש עדיין לא נבראה ולכן האור שנברא איננו אור השמש ואפילו לא אור של כל כוכב אחר, אז מהו האור הזה?
חז"ל עונים ואומרים:
"מהו באורך נראה אור? איזה אור שכנסת ישראל מצפה? זה אורו של משיח! שנאמר: "וירא אלקים את האור כי טוב" (בראשית א' ד') מלמד שצפה הקב"ה במשיח ובמעשיו קודם שנברא העולם" (פסיקתא רבתי ל"ו)

זהו איננו צירוף מקרים שיוחנן בוחר במילים האלה לפתוח את הבשורה שלו:בְּרֵאשִׁית הָיָה הַדָּבָר, וְהַדָּבָר הָיָה עִם הָאֱלֹהִים, וֵאלֹהִים הָיָה הַדָּבָר. הוּא הָיָה בְּרֵאשִׁית עִם הָאֱלֹהִים. הַכֹּל נִהְיָה עַל־יָדָיו, וּמִבַּלְעָדָיו לֹא נִהְיָה כָּל אֲשֶׁר נִהְיָה. בּוֹ הָיוּ חַיִּים וְהַחַיִּים הָיוּ הָאוֹר לִבְנֵי הָאָדָם. וְהָאוֹר מֵאִיר בַּחֹשֶׁךְ וְהַחֹשֶׁךְ לֹא הִשִֹיגוֹ.

"בראשית" ישר זורק אותנו לבראשית א', בריאת העולם על ידי "הדבר" ובריאת האור והבדלתו מהחושך.

ישוע אומר על עצמו:
יֵשׁוּעַ הוֹסִיף לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם וְאָמַר: "אֲנִי אוֹר הָעוֹלָם. אִישׁ הַהוֹלֵךְ אַחֲרֵי לֹא יִתְהַלֵּךְ בַּחֹשֶׁךְ, אֶלָּא אוֹר הַחַיִּים יִהְיֶה לוֹ." (יוחנן ח' 12)
"הוּא לָבוּשׁ בֶּגֶד טָבוּל בְּדָם וּשְׁמוֹ נִקְרָא דְּבַר הָאֱלֹהִים." (ההתגלות יט 13)
התנ"ך והברית החדשה כספר אחד נחשבים לכל הלוגוס במלואו, כלומר, הד.נ.א של אלוהים בעצמו ושל כל הבריאה שבאה לידי ביטוי באמצעות ספר כתוב, ואילו המשיח הוא אותו ד.נ.א של אלוהים אבל הפעם הוא בא לידי ביטוי כאדם בשר ודם.

זאת עדותו של יוחנן כאשר ראשי היהודים שלחו אליו כהנים ולויים מירושלים לשאל אותו "מי אתה?". הוא לא כחש אלא הודה ואמר: "אינני המשיח." שאלו אותו: "אם כן, מי אתה? האם אתה אליהו?" השיב: "לא." "האם אתה הנביא?" השיב להם: "לא." שאלו אותו: "אז מי אתה? – כדי שנתן תשובה לשולחינו. מה אתה אומר על עצמך?" השיב ואמר: "אני קול קורא במדבר פנו דרך יהוה, כמו שאמר ישעיהו הנביא."

 למחרת שוב עמד יוחנן ואתו שנים מתלמידיו.  כראותו את ישוע מתהלך אמר: "הנה שה האלהים!" שמעו שני תלמידיו את דברו והלכו אחרי ישוע.  כאשר פנה ישוע וראה אותם הולכים אחריו, שאל אותם: "מה אתם מחפשים?" אמרו לו: "רבי, איפה אתה גר?"  השיב להם: "בואו ותראו." הלכו וראו היכן הוא גר ושהו אתו באותו יום. השעה היתה ארבע אחרי הצהרים בערך.  אנדרי, אחיו של שמעון כיפא, היה אחד מן השנים אשר שמעו מפי יוחנן והלכו אחריו.  תחלה מצא את אחיו שמעון ואמר לו: "מצאנו את המשיח."  הוא הביא אותו אל ישוע. הביט בו ישוע ואמר: "אתה שמעון בן יוחנן, אתה תקרא כיפא" (שמשמעו סלע).

להבדיל מהזרמים האחרים שהתפתחו מאוחר יותר כמו המנדעית במאה הרביעית, או הזרמים שהשפיעו על האיסלאם במאה השביעית… כאן מדובר על מאמינים ביוחנן המטביל, שהדוקטרינה העיקרית שלו היא ההכנה לבואו המשיח לישראל… אנו קוראים בספר מעשי השליחים בפרק י"ט, כאשר פאולוס (שאול) הגיע לאפסוס לבשר שם, הוא נפגש עם אנשים שמאמינים בטבילתו של יוחנן המטביל, וכך אומרים הפסוקים: "א ‮בְּעֵת ‮שֶׁאַפּוֹלוֹס הָיָה ‮בְּקוֹרִינְתּוֹס עָבַר שָׁאוּל בַּאֲזוֹרִים הָעֶלְיוֹנִים וְהִגִּיעַ אֶל ‮אֶפֶסוֹס. הוּא מָצָא כַּמָּה תַּלְמִידִים ב ‮וְשָׁאַל אוֹתָם: "הַאִם ‮קִבַּלְתֶּם אֶת רוּחַ הַקֺּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר הֶאֱמַנְתֶּם?" ‮הֵשִׁיבוּ לוֹ: "אַף לֹא שָׁמַעְנוּ שֶׁיֵשׁ רוּחַ הַקֺּדֶשׁ." ג ‮שָׁאַל: "אִם כֵּן, אֵיזוֹ טְבִילָה נִטְבַּלְתֶּם?" ‮אָמְרוּ: ‮"טְבִילַת יוֹחָנָן." ד ‮אָמַר שָׁאוּל: "יוֹחָנָן הִטְבִּיל ‮¹‮טְבִילָה שֶׁל תְּשׁוּבָה, בְּאָמְרוֹ לָעָם ‮שֶׁיַּאֲמִינוּ בְּזֶה ‮³‮שֶׁיָּבוֹא אַחֲרָיו, כְּלוֹמַר, בְּיֵשׁוּעַ." ה ‮הֵם שָׁמְעוּ ‮וְנִטְבְּלוּ ‮לְשֵׁם הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ." (מעשי השליחים י"ט: 5-1)

השאר תגובה

קצת עליי

אפי נחמיאס מורה דרך  ומדריך טיולים משנת 1988החל ממחלקת הנוער של הקק"ל של אותם ימים עם הרבה ציונות עצים מאגרים והדרכות, החברה להגנת הטבע, לימודי ארץ ישראל  ביולוגית כמגמה תיכונית, עשרות ומאות  השתלמויות וקורס מורה דרך של משרד התיירות בוינגייט.

טיולים אחרונים

עקבו אחרינו

סרטון

דילוג לתוכן