סיורים מודרכים לקבוצות בתל אביב יפו , ירושלים, זכרון יעקב עכו חיפה

"סיור בעקבות בתי החולים ההיסטוריים של תל אביב יפו".

בית חולים עין גדי ההיסטורי
בית חולים פרויד ליולדת ההיסטורי ברחוב יהודה הלוי

סיור מודרך והיכרות עם תחילתה של הרפואה המודרנית ביפו ובהמשכה לתל אביב, משירותי בריאות בסיסיים של אשתו של בעלי חאן מאנולי (פלסטר ועוד תה חמה) לעולי העליה הראשונה והשניה ביפו, הקמת "עזרת ישראל" של האחים רוקח שהקימו את בית החולים הראשון(ובתי תמחוי וכלים נוספים), הקמת בית חולים הדסה ביפו ובתל אביב.

"בית חולים הדסה" נפתח בשכונת מאנשיה בסוף מלחמת העולם הראשונה על ידי אירגון הקרוי " קבוצה לעזרה מדיצינית של ציוני אמריקה" ובשנת 1922 הפכה "להסתדרות מדיצינית הדסה".

מרפאה ובית חולים ממש קטנטן עם עשר מיטות בבית דו קומתי בשכונת מנשייה ובשנת 1920 שכרה " הדסה" בית דו קומתי ברחוב גרוזנברג עם 28 מיטות ואחר כך היו 48 מיטות לחולי תל אביב.

לאחר מאורעות תרפ"ט 1921 שכרה הנהלת הדסה את "מלון ספקטור" ברחוב נחלת בנימין והיום כבר 75 מיטות עם מחלקה פנימית,כירורגיה, עיניים וילדים.

"בית חולים עין גדי ההיסטורי" בתל אביב:

בית החולים עין גדי היה ברחוב מאז"ה 10, בנין יפהפה אדריכלית ותוכנן על ידי יהודה מגידוביץ' בסיגנון אקלקטי בו הוא התמקצע ואהבה.

הבית היה פרטי של משפחת ברסקי יהודה להיות "בית חולים עין גדי", מנהלים הראשון היה דוקטור חיים אמיל שטיין ובהמשכו היה , המבנה המרכזי הוא מגדל ובו צריח מעוגל שחיבר בן הגינה לבין גג בית חולים עין גדי.

בית ברסקי שהפך לבית חולים עין גדי

"בית החולים עין גדי" פעל משנת 1922 עד להסבתו לבית אבות וסיום הפרוייקט על ידי האדריכלית ניצה סמוק והוא אחד המבנים היפים בלב תל אביב.

"בית חולים ליולדת פרויד" בתל אביב- בית החולים התמקם ברחוב יהודה הלוי 9 בתל אביב, 30.000 לידות היו פה מהקמתו ועד סגירתו בשנת 1955 עת לא היה רווחי והיום רק 30 לידות ליום וכפי שאמר דוקטור פרויד יצחק – אנו צריכים 40 לידות לפחות ליום.

הבית הוא ביתו של שמעון מזרחי הסבא של עורך הדין שמעון מזרחי יושב ראש והכלים של מכבי תל אביב ומשרד עורך דין גדול בתחום התחבורה (וכן מחלקות נוספות), מתכנן "בית מזרחי" היה האדריכל הנודע יהודה מגידוביץ' , הקומה המקורית הראשונה נבנתה מעורער מסותת, בכניסה למלון יווני כמו בכניסה למקדש יווני, עמודים יווניים וכרכובים, דוקטור פרויד קנה את המבנה ולהכשיר אותו להיות בית חולים ליולדות.

בשנת 1934 דוקטור יצחק פרויד הרחיב את שטח בית החולים להוסיף קומה שניה, היו ימים שזה היה בית החולים המרכזי של תל אביב ליולדת ומאוד נחשב.

"בית חולים גלעד" ליולדות בלילנבלום 27 תל אביב, בית החולים גלעד ונוהל על ידי דוקטור יהודה לייב פוחובסקי ויש שקראו לו "בית חולים פוחובסקי".

בבית החולים גלעד או בית חולים פוחובסקי טיפלו הלוחמים האצ"ל והלח"י בעת משבר, בית החולים גלעד נהרס ובמקומו בית גדול וחודש באחוזת בית.

"בית חולים צהלון" או בית חולים דג'אני, בית חולים פרטי בבעלותה של משפחת דג'אני, המייסד דוקטור פואד איסמאעיל דג'אני, ראש משפחת דג'אני שטיפל אפילו בבני מלוכה בריטיים ואנשים חשובים אחרים.

בית החולים דג'אני נמצא בתוך פרדס ונבנה על ידי האדריכל יצחק רפפורט בסיגנון הבינלאומי שהיה אז שיא האופנה, רפפורט בנה מספר בתים לעשירים יפו.

בית חולים עין גדי בתל אביב ברחוב מאז"ה 10

בית חולים דג'אני פרטי מצוייד בציוד הכי עדכני עם 50 מיטות במחלקות עיניים, יולדות וכירורגיה.

משפחת דג'אני חיה ביפו עד 1948 ובמלחמת העצמאות שלנו או "הנכבה" הערבית שבו הבטיחו לתושבים לחזור אחרי שבועיים לניצחון הערבי מוסלמי.

משרד הבריאות הישראלי החדש והצעיר של שנת 1948 פותח בית חולים חדש "צהלון" על שמו של הרופא היהודי איטלקי יעקב צהלון מהמאה ה17 כולל בית חולים לילדים ויולדות, בשנת 1958 צהלון ובית חולים דונולו אוחדו יחדיו עד שהקימו את בית חולים וולפסון וכל הפעילות עברה לבית החולים החדש.

כיום יש בית חולים סיעודי שמנהלת אותו עמותת קשת.

"בית חולים דונולו" על שם הרופא היהודי מהמאה העשירית "דונולו" , בית החולים דונולו הוקם בגבעת עליה, היו שני בתי חולים דונולו א שבבסיסו בריטי למחלות מידבקות ודונולו ב' עם שתי מחלקות פנימיות בניהולו של דוקטור דניאל ברונר וחיים הלל פריד ובית ספר לסיעוד.

השאר תגובה

קצת עליי

אפי נחמיאס מורה דרך  ומדריך טיולים משנת 1988החל ממחלקת הנוער של הקק"ל של אותם ימים עם הרבה ציונות עצים מאגרים והדרכות, החברה להגנת הטבע, לימודי ארץ ישראל  ביולוגית כמגמה תיכונית, עשרות ומאות  השתלמויות וקורס מורה דרך של משרד התיירות בוינגייט.

טיולים אחרונים

עקבו אחרינו

סרטון

דילוג לתוכן